Brev # 42: Mester eller master?

Rusten, ødelagt og helt på felgen, her snakker vi om en skikkelig 40-årskrise. Båthengeren har gjort en tung jobb i 40 år, men nå har den altså fått seg en knekk, møtt veggen og er nå helt på felgen. Felgen er full i rust og har skadet både dekke og slange. Det har det seg slik at felgen er ganske spesiell, en gammel 2CV-felg, med tre hjul bolter, du finner ikke mange av dem lengre. Nostalgi til side: felg, dekk og slange er viktig, den gjør at båthengeren fungerer og at båten kan komme seg på sjøen – til glede for mange.

Jeg skrur av hjulet og tar det med til byen. Jeg drar innom noen litt tvilsomme sjapper, tenker at de kan gjøre jobben rimelig uten for mye skatter og avgifter. Men de gjør ikke slike jobber, de skifter bare dekk, de reparerer ikke. De svarer, på spesiell norsk eller unik engelsk, at dette kan de ikke gjøre. Kan eller vil, jeg vet ikke. Kroppsspråket deres får meg til å tenke at det handler om vilje, men ikke vet jeg.

Jeg bestemmer meg for å steppe det opp litt. Det ser lovende ut, egne butikker som driver med bare dekk. Fine butikker med egne skranker for kundemottak. Her var det jammen meg stilig tenkte jeg. Nei, dette kan vi ikke reparere, felgen har korrodert i stykker, var svaret jeg fikk, i tillegg til en lang forklaring om felg, korrosjon av jern, slange, lufttrykk og dekk. Fra fine folk, bak de fineste skranker, i fine ord fikk jeg forklaringen på hvorfor hjulet ikke kunne repareres. Endelig var det en som tok imot hjulet, fylte ut arbeidsordre på data’en, jeg skulle få tekstmelding når hjulet var ferdig. Etter en uke gikk jeg tilbake til butikken for å hente hjulet, men alt jeg fikk var en konklusjon om at de ikke kunne reparere hjulet, og et foredrag om hvorfor hjulet ikke kunne repareres. Innlegget stod ikke noe tilbake for en «TedTalk» hva angikk form og innhold, en skulle tro at mannen bak skranke hadde mastergrad i dekk. Kanskje hadde han det også, språket minnet i alle fall veldig om mastergrads-nivået, spesielt delen om korrosjon av jern etter møtet med saltvann og manglende spyling i ferskvann. Men det var jo ikke det jeg hadde bedt om: et foredrag i fine ord fra en med master i dekk og korrosjon.

Imponert over det språklige nivået i de finere deler av dekkbransjen i byen og nedstemt med tanken på at hjulet ikke kunne repareres, bar ferden tilbake til hytten. Kanskje kunne jeg få et godt tilbud på ny båthenger, tenkte jeg. I det jeg kjører av fergen, ser jeg låven jeg har sett s så mange ganger før, den med dekkskiltet på taket. Datteren min og jeg svinger innom for å sjekke om det er noen hjemme. Bak noen biler, finner vi en eldre kar med sneipen i munnen. Jeg kan jo se på det, sa han. Så så han på hjulet, med hendene. Kakket, filte, pusset med maskin, pusset for hånd, røykte, på med fett, ny gammel slange fra et annet hjul, luft, montere fast i en maskin, over i en annen maskin, mer luft, mer mekking. 6 ord, 10 minutter og 200 kroner så var hjulet ferdig. Enkelt og greit. Han var mekaniker, ikke en som byttet ut deler men en mekaniker som reparere ting. Han var mester. Kunnskapen sitter i hendene, den er taus, og den virker. Utenfor det som kan leses i bøkene, utenfor prosedyren til det utforutsette. Mester var han.

Hva har dette med veiledning å gjøre? Kanskje dette kan kaste lys inn over menneskesyn (x eller y), og Rogers sin forutsetning om positivt grunnsyn. Kanskje kan dette minne oss om veiledning som noe jordnært, nærmest et håndverk, noe som ikke først og fremst handler om fine ord.

Og så var det dette med mester eller master, det gir oss fire kategorier: (1) Ikke-mester uten master, (2) Ikke-mester med master, (3) Mester uten master, og (4) Mester med master.

På reisen med hjulet fra den gamle 2CV’en møtte jeg begge ikke-mestrene, både de uten og de med master, jeg vet ikke hva som var verst: De med spesielt språket eller de med spesielt godt språk. Men, så møtte jeg også mesteren, han ute master, hvilken kunnskap han hadde! Dessuten vet jeg at det finnes mester med master, en med både hode og hender.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Del dette innlegget

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Be the first to comment

Leave a Reply

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.